Syntynyt pyhäksi

bryan-minear-316499-unsplash

 

Ajatteletko usein, että elämä on raskasta? Tai että on vaikeaa elää kristittynä tai vaikeaa pysyä kiinni Jumalan armossa. Tai oletko ollut ärtynyt kaikille ja perustellut sitä väsymyksellä tai valittanut kaikesta kovan nälän takia?

 

Viime aikoina olen pohtinut paljon sitä, miten luonnollista rakastamisen ja kristittynä elämisen tulisi olla. En usko, että nälän on tarkoitus todellisuudessa tehdä meitä ärtyneiksi. Luulen, että tulemme sellaisiksi, koska ajattelemme, että meillä on asiat hyvin vasta, kun saamme ruokaa. Näin ajatellessamme itse asiassa tarkoitamme, että lempeys, kärsivällisyys ja rakkaus (Hengen hedelmät) ovat mahdollisia vain täydellä vatsalla ja hyvillä yöunilla. Tarkoitamme, että ellei kaikki mene meidän mielemme mukaan, emme pysty rakastamaan ja palvelemaan. Itse asiassa, jos muut ihmiset olisivat vähän toisenlaisia, heitä olisi helpompi rakastaa. Voimme siis elää Jeesuksen kaltaisesti ainoastaan länsimaissa, ja kunhan ympärillä on vain mukavia kristittyjä ihmisiä, vai mitä?

 

Mitä?

 

Jeesus sanoi, että uskovien sisimmästä tulisivat kumpuamaan elävän veden virrat. Olemme Jumalan lapsia; toisin sanoen minä olen nyt sellainen, josta Jumalan kirkkaus tulee esiin tilanteesta riippumatta. Ja kun ajattelen näin, alan myös odottaa Isäni olevan läsnä kaikissa tilanteissa. En odota ihmisten olevan mukavia minulle, aion rakastaa heitä. 

Armossa ei ole vaikeaa pysyä. Jos uskomme, että armossa on vaikeaa pysyä, teemme pelastuksesta riippuvaisen teoistamme: ”jos minulla vain olisi oikea asenne ja pysyisin armossa niin…” Jeesus jo kuoli ja nousi kuolleista. Risti ei ole mikään symboli tai lupaus anteeksiannosta. Risti poisti synnin ikuisesti, ja nyt elämme uskon välityksellä. Jos sovitus ei mene uskon avulla syvälle omaan itseymmärrykseemme asti, kristittynä eläminen tulee aina olemaan meille vaikeaa. Yritämme saavuttaa jotain, minkä Jeesus jo osti meille. Odotamme kaiken olevan raskasta, koska meiltä muka puuttuu jotain. Mutta kun odotamme hyviä asioita tapahtuvan meidän kauttamme, ei siksi mitä teemme, vaan siksi keitä olemme, kunnia meneekin Jeesukselle – emmehän me tehneet itseämme. ”Mekin olemme Jumalan tekoa, luotuja Kristuksen Jeesuksen yhteyteen toteuttamaan niitä hyviä tekoja, joita tekemään Jumala on meidät tarkoittanut.” (Ef. 2:10)

Olet Jumalan lapsi, ja ne joita tänään tapaat, tapaavat Jumalan. Toivon, että ajattelet tänään näin ja elät rohkeasti ja voimakkaasti. Jumala ei tehnyt sinua siksi, että elämä jyräisi sinut alleen. Hän teki sinut loistamaan omaa kirkkauttaan joka päivä, joka paikassa, kaikille.

 

Vili Sarento

Uudenmaan Kansanlähetyksen piiripastori

 


Speak Your Mind

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>